Förbättra din mentala hälsa

Yoga är något som blivit väldigt populärt i Sverige på senare år. Förutom att yoga är en bra träningsform rent fysiskt sett, är det även bra för den mentala hälsan. Det finns mängder av olika varianter av yoga. Vissa fokuserar mest på sinnesro och avslappning, medan andra är tuffare för kroppen. Oavsett om du är gammal eller ung, om du har ont i rygg eller är gravid, finns det en yogasort som passar dig. De flesta yogavarianter är lugna i rörelserna, även om vissa är intensiva. Förutom att man rör sig långsamt och mjukt ingår ofta en slags meditation i yoga.

Att uppnå inre balans

När du utför yoga handlar det mycket om mindfulness och om att uppnå en inre balans. Att lära sig denna meditation kan göra att din stress försvinner och att du blir avslappnad. Nästan alla övningar som ingår i de olika yogavarianterna har en viss typ av andning som grund. En långsam och kontrollerad andning kan fungera som ett verktyg för att göra dig själv avslappnad och avstressad. Yoga är väldigt nyttigt för både kropp och själ, men ibland kan en annan sorts hjälp behövas som ett komplement. Vid oväntade och svåra situationer som uppstår i livet kan det vara bra att få terapi. Du kan till exempel få terapi i Stockholm om du bor där. Terapi finns för par, dig själv och som handledning.

Hälsosam i sinnet och kroppen

Många tycker kanske att yoga verkar vara en långsam aktivitet som inte kan räknas som träning, men faktum är att det finns många tuffa yogasorter som får de flesta att börja svettas. Det finns flera yogavarianter som har övningar som stärker musklerna, ungefär som styrketräning med kroppen som vikt. Ashtangayoga är en yogavariant som är väldigt intensiv. Under ett pass på en timme kan du förbränna cirka 400-500 kalorier.