Gravidyoga

De som håller på med yoga och blir gravid behöver inte på något sätt sluta med denna aktivitet. Allt man egentligen behöver göra är att köra mer gravidanpassade yogapass. Men även om man aldrig sysslat med yoga tidigare kan det vara precis vad kroppen behöver när man blivit gravid.

Allt tyder på att det är bra att röra på sig under graviditeten så länge man gör det lite mer försiktigt och med kunskapen om hur kroppen förändras när man är gravid. Gravidyoga är något som verkligen fokuserar på detta och kan hjälpa till att undvika och/eller lindra ett flertal vanliga besvär kvinnor upplever under graviditeten.

I gravidyoga uppmanas man alltid att först och främst lyssna på kroppen och aldrig göra något som pressar kroppen för mycket. Målet är trots allt inte att man ska bli smidigare eller starkare än man var innan utan att försöka bibehålla kroppen trots de stora förändringarna. Har man varit van att träna väldigt intensiva och krävande yogaformer tidigare måste man försöka släppa den tävlingsinstinkt man byggt upp och lära sig att sätta nya mål för sin träning.

Gravidyoga är dock inte en helheltslösning för allt som kroppen utsätts för under graviditeten. Detta bör även göras i kombination med annat, som att äta rätt och se till att kroppen får i sig extra mycket av de ämnen som kroppen blir i större behov av när man är gravid. Det finns mängder av bra produkter som kan hjälpa en med detta och det är alltid smart att göra en del efterforskning hur man håller ännu bättre hälsa under dessa månader.

För bra tips på hur man kommer igång med gravidyoga kan man titta på detta program där det bland annat är uppdelat hur man ska skifta träningen beroende på vilken trimester man befinner sig i.