Meditation, en del av yoga

Meditation och avslappning, hjälper dig att komma till ro och finna stillhet. Ett sätt att koppla av från stress och ge fokus inåt. Inom många olika österländska kulturer, har meditation varit ett naturligt inslag i årtusenden, något även vi västerlänningar, nu börjat intressera oss för.

Positiva effekter

Förutom de positiva effekter som meditation ger mot stress, utbrändhet, med mera, har den också en mer djupgående effekt och gagnar din fysiska hälsa. De fysiska effekterna har lockat forskare från västvärlden och när Dalai Lama, de tibetanska buddhisternas ledare, uppmanade forskare år 1992 att studera hans munkar under meditation, kunde de få bevis. Genom avancerad hjärnskanning under meditation, kunde de dokumentera många positiva processer i hjärnan, vilka annars kan vara svåra att uppnå.

Yoga och meditation

Genom att utföra yogarörelser, ökar man rörligheten, får igång blodcirkulationen och släpper på spänningar i kroppen. Som en viktig del av exempelvis kundaliniyoga, hittar man nästan alltid en avslutande del av meditation och även som en självklar del i många andra yogastilar. Genom att meditera när yoga passet är avslutat, är det lättare att komma till ro, eftersom sinnet lugnats ner och kroppen är mer avslappnad.

Yogan använder sig utav mantran, fokus, andning och mudras som fokuseringstekninker. De gör det lättare att gå in i sig själv och vara fokuserad.