Öka din förbränning

En bra förbränning innebär god hälsa och eventuell viktnedgång, beroende på hur många kalorier du äter förstås. För dig som vill nå bättre hälsa och gå ned lite vikt, är det viktigt att hålla förbränningen igång hela dagen och gärna att den ökar. 

Stark mat

Din förbränning ökar när du äter starka saker. Livsmedel som innehåller capsicin smakar hett och starkt och det är också det ämnen som kan höja din förbränningen litegrann. Så inkludera flera starka rätt på veckoschemat. Du kan byta ut dina såser till chilibaserade, något du hittar mycket av i mexikansk mat. Krydda kött och grönsaker med chilipeppar och cayenne för att ge rätten lite mer hetta. Kroppen vänjer sig vid capsicin så du måste trappa upp styrkan för att fortsätta få rätt effekt. 

Rätt mat

Det gäller också att man väljer rätt mat. Tonfisk och fullkornspasta sägs vara toppen för snabbare förbränning och är också snällt mot hälsa och mage. Du vill att magen och tarmarna ska få arbete lite med maten. Tonfisk är rik i protein, ett ämne som kroppen får jobba lite mer för att bryta ned. Fullkornspasta ger mer tuggmostånd och fibrer. Magen arbetar hårdare för att smälta fibrer och det gynnar din förbränning. Undvik snabba kolhydrater och mycket fett som har motsatt verkan. 

Bygg mer muskler

Det bästa knepet är att bli starkare. Muskler kräver kalorier och energi för att arbeta optimalt och ju större och starkare muskler du har, desto fler kalorier förbränns under dagen. 5 kg muskler behöver mer kalorier än 5 kg fett. I och med att du bygger muskler kommer du också att kunna träna mer och leva bättre. En bra grundregel är att man ska kunna lyfta sin egen vikt. Du borde kunna göra en armhävning på fötter. För att klara det behöver du muskler i armar, rygg, ben, mage och rumpa samt en god balans.