Träning i hemmet

Många har säkert som dröm att vara den sortens person som kliver upp med tuppen, gör ett träningspass på morgonen och fortfarande orkar med resten av dagen. De felsta av oss orkar inte kliva upp två timmar tidigare för att träna. Men man kan fortfarande få in en träningsregim i hemmet. 

Yoga är inte bara en meditativ träning som hjälper dig att slappna av, stressa ned och bli bättre på att fokusera. Det är också väldigt stärkande för kroppen. De precis rörelserna ser lugna och enkla ut, men yoga har många grenar och en del pass är rent ut sagt stentuffa. 

För dig som vil bli lite smidigare är det perfekt träning, yoga kan få dig att lära känna din kropp på nytt och får dig att tänja och passera det du trodde var din kropps gränser. 

Det första du kan göra att besöka gymkompaniet.se och köpa en bra yoga- eller pilatesmatta. En riktig yogamatta är mjuk och ger bra fäste när du gör rörelserna. 

Som nybörjare kan du bli medlem på yogobe.com, de har massvis med träningsvideos och instruktionsvideos för att lära dig att besmästra yoga. Eftersom man inte har en lärare som kan rätta en och lära dig rörelserna, är det viktigt att ta det lugnt i början. Lyssna på kroppen och utsätt dig inte för rörelser som gör dig obekväm eller som gör ont. Det kan tyda på att du behöver träna mer, eller att du gör fel. 

En av de svåraste sakerna att lära sig kan vara att kombinera rörelser med rätt andning och att samtidigt meditera. Lättast sättet är att göra lite yoga varje dag istället för ett långt pass i veckan. Ju mer du tränar, desto lättare blir det att göra rörelserna och allt annat per automatik istället för att fokusera på att göra rätt.