Träning i hemmet - tips

Om du planerar på att träna hemma måste man vara medveten om vilken stor dos självdisciplin som krävs för att lyckas. Men har man väl fått det till en rutin, kommer det att gå mycket lättare. Tills rutinen sitter som sten, kan vi ge några tips på vägen. 

Rätt kläder

Bara för att man är hemma, betyder det inte att man kan träna i pyjamasen. Visst, det låter mysigt och skönt men det kan också hämma dina rörelser och göra din onödigt varm. Pyjamaskläder andas inte lika bra som funktionsmaterial och sitter inte lika bra på kroppen som ett par leggings och ett linne. Det är också en viktig del av motivationen att bära rätt träningskläder och känna sig fräsch och snygg under passet. Det gör träning mycket roligare, helt enkelt!

Besök proffsen först

Om man tänker styrketräna hemma, behöver man alltid besöka ett gym eller en personlig tränare innan. Det är så lätt att balansera kroppen fel och använda fel muskler under övningarna. Om man först får en genomgång av ett proffs, ökar man chanserna att träna rätt i hemmet. 

Alternativ kan man söka sig till onlinekurser med videos och där man får skräddarsydda träningsprogram av en tränare över nätet. Se bara till att tränaren är diplomerad och har certifikat, man vill inte betala för en tjänst som stjälper mer än den hjälper. 

Gör ett schema

För att se till att träningen bli rutin, gör ett träningsschema så du vet hur dina veckodagar kommer att se ut. Det går lättare att flytta runt dagarna och byta en dag till en annan när det dyker upp förhinder eller lite för mycket träningsvärk. Det underlättare även för resten av familjen eftersom de kan se svart på vitt när du är upptagen och kan berätta i tid om det är någotning viktigt som behöver göras under ditt tänkta träningspass. De kan också vara en sporre som ser till att du tar på dig träningskläder fastän du känner dig trött och sliten.