Yoga för gravida

Det händer mycket i kroppen både fysiskt och psykiskt när man är gravid. Yoga hjälper dig att behålla din kroppshållning och din styrka och gör det samtidigt lättare att lära känna din kropps olika förändringar under graviditeten

Ork och energi

En graviditet är en stor hormonell förändring och belastningen ökar för kroppen vilket också kan göra att man känner sig tröttare och orkeslös och risken är att man blir sittande för mycket vilket drabbar musklerna. Yogan tränar upp rygg och magmuskler som behövs under och efter graviditeten och när du andas genom att använda rätt teknik så blir du också piggare och får därigenom mer energi

Före och efter graviditeten

Det finns många fördelar med att träna yoga under graviditeten. Genom att stärka musklerna blir graviditeten en mindre belastning för kroppen, vilket också ger snabbare återämtning när barnet är fött och avslappningen ger också minskad stress och kan hjälpa till med bättre sömn. Yoga hjälper till att träna uthållighet, vighet och bygger muskler men man ska alltid börja försiktigt och välja en klass som är riktad speciellt till gravida kvinnor då tyngdpunkten förändras allt eftersom din mage växer och det kan bli svårt att hålla balansen.

Lyssna på din kropp

Alla gravida kvinnor bör vara aktiv fysiskt under sin graviditet, detta minskar risken för eventuella komplikationer men man ska givetvis alltid i första hand prata med sin barnmorska om olika träningsmoment under graviditeten och framför allt lyssna på din kropp.